Dla kobiety

Rodzaje zajęć fitness

Zajęcia grupowe fitness to doskonały sposób na zadbanie o swoją formę. W ofercie klubów jest jednak wiele różnych rodzajów zajęć i czasem trudno wybrać spośród nich takie, które spełnią nasze oczekiwania. Dziś przyjrzymy się rodzajom zajęć i sprawdzimy, jak poszczególne ich formy wpływają na nasze ciało.

Zajęcia typu fat burning

Pod tą nazwą kryją się zajęcia ukierunkowane na spalanie tłuszczu. Jest to dość obszerna grupa zajęć, która może mieć też wiele innych nazw, na przykład turbo spalanie, fat killer. Zajęcia te obejmują ćwiczenia o umiarkowanej intensywności, które wykonuje się bez przerwy, co stymuluje nasz organizm do spalania tkanki tłuszczowej. Podczas zajęć najczęściej wykorzystuje się ciężar własnego ciała, ale mogą pojawić się także przybory takie jak gumy, hantle czy piłki. Zajęcia polecane są osobom, którym zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Zajęcia siłowe / wzmacniające

Kolejną grupą zajęć są te, których celem jest budowa mięśni i ich wzmacnianie. W klubach fitness można je znaleźć pod takimi nazwami jak shape, full body workout, TBC (total body workout), choć obecnie kluby starają się wymyślać własne, autorskie nazwy, które często brzmią dość enigmatycznie. Zajęcia o charakterze wzmacniającym opierają się na zestawie ćwiczeń wykonywanych w seriach, najczęściej z dodatkowym obciążeniem: hantlami, sztangą, kettlem, piłką czy gumami oporowymi. Niektóre ćwiczenia, jak na przykład pompki czy przysiady, można również wykonywać bez obciążenia, a jedynie z ciężarem własnego ciała. Takie zajęcia doskonale wpływają na sylwetkę, pomagają ją wyrzeźbić oraz wysmuklić. Wzmacniają mięśnie i dodają im siły.

Zajęcia metaboliczne

Ten rodzaj zajęć dedykowany jest osobom, którym zależy na mocnym podkręceniu metabolizmu. Z reguły są to bardzo intensywne treningi wykonywane w szybkim tempie. W treningach wykorzystuje się ćwiczenia cardio oraz wzmacniające, z obciążeniem lub bez, a także z nich wykonywane jest w określonym czasie, przy czym ważne jest, aby wykonać w nim jak najwięcej powtórzeń. Popularnymi zajęciami metabolicznymi są treningi obwodowe (circuit workouts), HIIT, tabata.

Zajęcia wzmacniające dolne partie ciała

Dużą popularnością w klubach fitness cieszą się zajęcia ukierunkowane na wzmacnianie i wyszczuplanie dolnych partii ciała: ud, pośladków oraz brzucha. Są to ćwiczenia wykonywane zarówno z obciążeniem, jak i bez. Opierają się głównie na przysiadach, wykrokach i zakrokach, a także na ćwiczeniach w podporze i leżeniu. Najczęściej zajęcia te noszą nazwę ABT oraz BPU.

Zajęcia antycellulitowe

Kolejnym rodzajem zajęć są treningi nastawione na pozbycie się cellulitu, który głównie atakuje takie partie ciała jak uda, pośladki, brzuch oraz ramiona. Zajęcia polegają na wykonywaniu ćwiczeń w tempie oraz w ruchu pulsacyjnym, co zwiększa przepływ limfy. Na tego rodzaju zajęciach nie używa się żadnych przyborów fitness oprócz mat. Każde ćwiczenie wykonywane jest więc wyłącznie z ciężarem własnego ciała. Tego rodzaju zajęcia znajdziemy pod nazwą: cellustop, antycellulit. 

Zajęcia mentalne

Ostatnim rodzajem zajęć, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę, są te o charakterze mentalnym, czyli ukierunkowane na odprężenie ciała oraz wyciszenie. Zajęcia odbywają się w rytm spokojnej, relaksującej muzyki, a ćwiczenia mają za zadanie zwiększyć elastyczność naszego ciała, rozluźnić je i przy okazji ukoić nasze myśli. W klubach możemy skorzystać z takich zajęć, które najczęściej oferowane są w formie jogi, pilatesu, stretchingu. 

Zobacz więcej w kategorii: zdrowie i uroda

Jak wybrać odpowiednie zajęcia fitness dla siebie?

Przede wszystkim należy zastanowić się, jaki cel chcemy osiągnąć, biorąc pod uwagę wspomniane wyżej formy zajęć. Następnie zastanówmy się, jak często możemy w takich zajęciach uczestniczyć, aby uzyskać zamierzone efekty i jednocześnie nie dopuścić do przetrenowania, które przynosi naszemu organizmowi więcej szkody niż pożytku. Jeśli jesteśmy osobami początkującymi, warto skonsultować się z trenerem czy pracownikiem klubu, który pomoże w doborze zajęć o odpowiedniej dla nas intensywności.

Jak przygotować się do zajęć fitness?

Wszystko, czego potrzebujemy na zajęciach fitness, to wygodny strój sportowy i obuwie. Najczęściej ćwiczymy w koszulce z krótkim rękawem lub na ramiączkach, legginsach lub luźnych spodenkach oraz odpowiednio dopasowanym obuwiu sportowym, które zapewni naszym stopom stabilność, a stawom dobrą amortyzację. Na zajęcia zawsze zabieramy ze sobą ręcznik oraz butelkę z wodą niegazowaną.

Przybory i sprzęty zwykle dostępne są w klubie, więc tych nie musimy ze sobą zabierać, chyba, że preferujemy ćwiczenie na własnej macie.

Odpowiednio dopasowane zajęcia fitness pozwolą nam realizować zamierzone cele i jednocześnie będą stanowiły doskonałą motywację do tego, aby się nie poddawać mimo trudu, jaki musimy włożyć w treningi.

Artykuł przygotowany we współpracy z serwisem lifestyle’owym dawkawiedzy.pl

Hejo, jesteśmy pasjonatkami robienia zakupów i wręczania podarków! Dołącz do naszego świata!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *